Catharsis si voluntariat

f0cec0e065b1bccda5f769e7eb39620b

 

CÁTHARSIS s. n. 1. Purificare a spiritului cu ajutorul artei prin participare intensă la fenomenul artistic. 2. (În psihanaliză) Efect terapeutic obținut prin descărcarea unei trăiri refulate. (www.dexonline.ro)

Am cules această definiție, întrucât nu toți cunosc termenul de „catharsis”.  Este folosit, în special, în arta dramatică. Aristotel a utilizat acest concept pentru a „ilustra” efectele artei dramatice asupra spectatorului sau a cititorului. După cum observați, cuvântul dat ne sugerează imediat o „imagine” a artei. Atunci care este legătura dintre catharsis și voluntariat?

Ei bine, cred că v-ați dat seama deja. Într-o oarecare măsură, și voluntariatul este o artă. În consecință, și voluntariatul poate genera o „purificare a spiritului”.e83d405fd30a303c3ab745e94cdcac8b

N-am zeci de ani de experiență în domeniul acesta, dar nici n-aș spune că n-am deloc. Acei 3 ani de liceu au fost cei mai frumoși din viața mea. Nu spun c-a fost tare ușor și că nu am muncit. Am muncit. Uneori eram atât de obosită, încât voiam să mă dau bătută și să las totul baltă. Dar dup-aia îmi aduceam aminte că mă așteptau niște copilași drăguți să le duc o bomboană și niște hăinuțe de Ziua Internațională a Copiilor sau familiile nevoiașe, care sperau la un Moș Crăciun al lor… Oare aș fi putut rezista tenației de a ajuta acești oameni? Oare nu-mi purificam eu spiritul astfel, oferindu-le un zâmbet, o grija în minus, o speranță în plus? Nu e nimic mai frumos decât asta. Îmi făceam și mie viața mai frumoasă, și celorlalți. Căci asta-i munca voluntarului, să-mbunătățească viața cuiva, să fie acel Moș Crăciun sau iepuraș de Paști.

Din motive personale, am renunțat la asta pentru o perioadă. Ca urmare, am observat că am devenit mai egoistă, nu profit de ocazii și nu mai lupt pentru toate oportunitățile pe care le am așa cum o făceam înainte. Voluntariatul m-a ajutat să cresc, atât din punct de vedere organizatoric, cât și spiritual. Iar acum simt că și organismul meu, și sufletul, cer o purificare, o eliberare de tensiune cu ajutorul voluntariatului. Și sunt într-o continuă căutare de muncă voluntară!

Iar voua, dragilor mei voluntari din Gaudeamus, v-aș spune că dorul meu e tare mare! Vreau sa beau un ceai cu voi, să cântăm împreună, să stăm pe scările din fața liceului cu pâine și ketchup, să resimțim emoțiile pe care le aveam înainte de evenimentele organizate… Aș da orice să mai simt asta incă o data, căci, oricâte experiențe nu am avut după acești ani de voluntariat, oricum ei rămân unici!

Lasă un răspuns

